Welkom aan boord van de Lis
De Lis anno 1902
De eerste foto van de Lis, 1927, bruiloft aan boord
Indeling
De Lis biedt veel luxe, comfort en ruimte. Of je een dag zeilt of aan boord overnacht, je voelt je er helemaal thuis.
Bovendeks
De voormalige roef is omgebouwd tot een riant dekhuis met zicht op het water en het schip. Pal voor het dekhuis vind je een beschutte, geriefelijke zitkuip.
Benedendeks
Via de midscheepse trap kom je in het sfeervolle dagverblijf, ingericht met mahoniehout, koperen scheepslampen en comfortabele zitjes met kussens. Er is een uitgebreide, gedeeltelijk afgeschermde keuken met een 6-pits horecafornuis, twee koelkasten, spoelbakken en een biertap.
Hutten en sanitair
De zes tweepersoonshutten zijn alle voorzien van een wasbak met stromend water, centrale verwarming, een spiegel en stopcontact. Voorin het schip bevinden zich een heerlijke douche en twee ruime, betegelde toiletten met een elektrisch spoelmechanisme.
Technische gegevens
Lengte | 24,81 m |
Breedte | 5,10 m |
Grootzeil | 140 m2 |
Fok | 55 m2 |
Kluiver | 35 m2 |
Waterzeil | 35 m2 |
Topzeil | 8 m2 |
Motor | 8 m2 |
De Lis is volledig goedgekeurd voor passagiersvaart en heeft het Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen met certificaatnummer SI 12781 NL.
Historie
De Lis is in 1902 gebouwd in Hoogeveen (Dr.). Tot aan de Tweede Wereldoorlog doet zij dienst als zeilend vrachtschip.
In 1952 verdwijnt alles wat met zeilen te maken heeft van dek, want de Lis gaat verder als motorvrachtschip. Om meer laadruimte te krijgen wordt het schip met 10 meter verlengd. Een krachtige 116 pk Klockner Deutz motor zorgt voor de voortstuwing. De houten schipperswoning (de roef) maakt plaats voor een stalen exemplaar en achterop het schip komt een stuurhuis.
In 1963 wordt de oorspronkelijke naam ‘Verwisseling’ vervangen door ‘Lis’ (Leven is strijd). Een kleine tien jaar later is de Lis als woonschip/atelier in gebruik. De eigenaren maken haar weer tot een prachtige zeiltjalk. Ze halen 8 meter van de verlenging weg, slopen de stuurhut en brengen alle tuigage weer in de oorspronkelijke staat terug.
Vanaf 1984 is de Lis actief in de chartervaart. In oktober 1989 wordt het schip mijn eigendom. Sindsdien ben ik jaar in jaar uit bezig met dingen veranderen die het schip beter en mooier maken. Zo wordt de Lis steeds meer mijn Lis.
Kijkje aan boord?
Ik vertel je graag meer over de Lis. Maar je bent ook van harte welkom in mijn thuishaven Muiden om zelf een kijkje te nemen. En beeldbellen kan natuurlijk ook altijd. Laat het maar even weten.